Bel een adviseur 050 211 5352

Zo toont u de willingness-to-pay van uw project aan

Een belangrijk onderdeel van uw subsidieaanvraag is het projectplan. In onze andere blogs legden we uit waar het projectplan uit moet bestaan en waar de beoordelaar op let. In deze blog gaan we dieper in op een specifiek onderdeel: hoe u de willingness-to-pay aantoont.

Wat is willingness-to-pay (WTP)?

Met deze Engelse term doelt men op het bedrag dat de klant bereid is te betalen voor uw product of dienst. De prijs die u vraagt, kan namelijk verschillen van de prijs die klanten daadwerkelijk bereid zijn te betalen. Wat een subsidieverstrekker wil zien, is dat klanten (of dat nu een particulier is of de overheid) bereid zijn jouw kostprijs te betalen.   

Hoe weet u wat de willingness-to-pay van uw project is?

Willingness-to-pay heeft alles te maken met waardebepaling. Hier heeft u vast zelf een idee over. Ook kunt u kijken naar vergelijkbare producten of diensten. Maar hoe weet u welke waarde dit heeft voor de doelgroep? Dit kunt u onderzoeken met een marktanalyse, die verschillende opties biedt.

Marktanalyse voor uw willingness-to-pay

Als u data heeft uit eerdere onderzoeken bij klanten, voor vergelijkbare producten of diensten, dan kunt u deze gebruiken. Dit is bij een nieuw te ontwikkelen project echter vaak niet het geval. Een andere optie is bestaande klanten van bijvoorbeeld ‘concurrent’-projecten te vragen of zij de betaalde prijs een redelijke vonden. Dit kan een tijdrovende manier zijn. Tot slot kunt u ervoor kiezen te werken met varianten (lage, gemiddelde en hoge financiële waardering) en (potentiële) klanten te vragen voor welke variant zij kiezen. Dit heeft als nadeel dat klanten, doordat ze weten dat ze onderdeel zijn van een onderzoek of experiment, ‘voorgeprogrammeerd’ zijn en mogelijk een afwijkend waardeoordeel geven. Het beste is om te kiezen voor een variant die een betrouwbaar beeld geeft van het waardeoordeel van uw doelgroep.

Waardebepaling als argument inzetten

Het loont om, binnen de mogelijkheden van uw projectkaders, te investeren in een goede marktanalyse. Hierdoor komt u veel te weten en met deze informatie kunt u ook na de subsidieaanvraag uw voordeel doen in het project. Als u kunt aantonen dat er een grote bereidheid is onder de doelgroep om uw diensten (financieel) te waarderen, ziet de beoordelaar dit als goed besteed overheidsgeld.

Hulp bij het aanvragen van een subsidie

Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen over uw waardebepaling of willingness-to-pay? of andere onderdelen van uw subsidieaanvraag? Wij helpen u graag verder. Neem contact op, dan kijken we naar de beste manier om u snel verder te helpen.

Romy Akkerman

Aanpakker. Bewijst dat beleid en creativiteit wél samengaan. Wil altijd meer weten en helpt hierdoor mensen meer dan zij vooraf gedacht hadden.

Meer weten? 050 211 5352 romy@corusadvies.nl
Lees ook

4 tips voor een uniek, innovatief projectplan

Romy Akkerman

Een belangrijk onderdeel van uw subsidieaanvraag is het projectplan. In onze andere blogs legden we uit waar het projectplan uit moet bestaan en waar de beoordelaar op let. In deze blog gaan we dieper in op een specifiek onderdeel: de innovativiteit van uw project. We geven vier tips om de innovativiteit van uw project extra onder de aandacht te brengen bij de beoordelaar.