Bij Corus zien we graag dat subsidies worden gebruikt voor de goede zaak. Op 7 april gaat de MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) open. Deze subsidie is bedoeld voor haalbaarheidsonderzoek van een economisch en technisch risicovol, nieuw product of proces. Hoe gebruiken bedrijven deze financiering? Hierover sprak ik met Rients Verschoor van onze samenwerkingspartner Alexander Impact. In 2019 ontving het bedrijf subsidie uit de MIT, om de haalbaarheid van een maatschappelijk boekhoudprogramma te onderzoeken.
Meten is weten (en voorspellen)
Alexander Impact bestaat uit impactwetenschappers. Ze zijn
gespecialiseerd in impactonderzoek, -advies en -rapportage en helpen organisaties
hun maatschappelijke impact inzichtelijk te maken en te vergroten. Ze ontvingen
subsidie voor het onderzoeken van een boekhoudprogramma dat niet alleen
financiële, maar ook maatschappelijke impact van organisaties kan
verwerken.
Wat is de status quo?
Veel bedrijven verantwoorden zich uitsluitend op basis van hun
financiële cijfers. Dit is hoe we het altijd gedaan hebben en waar het systeem
om vraagt. Niet alleen bij consumenten, ook bij de overheid en aandeelhouders
verschuift inmiddels langzaam de focus naar wat nou écht de waarde van een
bedrijf bepaalt. Bedrijven worden meer en meer gewaardeerd én afgerekend op hun
maatschappelijke meerwaarde.
Termen als corporate citizenship, betekeniseconomie en social impact winnen aan populariteit en lijken deze beweging in kracht en omvang te vergroten. Ook deed Black Rock, ’s werelds grootste vermogensbeheerder, een flinke duit in het zakje door het rapport ‘Megatrends - The forces shaping our future’ te publiceren.
Waar zit dan het probleem? In het feit dat bedrijven en organisaties moeite hebben met het daadwerkelijk meten van impact. Waar HR en R&D bekende onderdelen van een onderneming zijn, is IMM (Impact Measurement & Management) een afdeling die nog bij menig bedrijf ontbreekt. En dat is waar Alexander Impact zich op richt met zijn diensten.
De juiste aanpak
Om in aanmerking te komen voor deze subsidie, dien je aan een hoop
voorwaarden te voldoen. Zo moet je opereren in een van de topsectoren en moet
er een duidelijke aansluiting zijn bij vragen uit die sector. In het geval van
Alexander Impact is dat de Creatieve Industrie.
‘Ons project sluit nadrukkelijk aan bij de Kennis- en Innovatie Agenda (KIA) 2018-2021 en in het bijzonder bij de Roadmap Design for Change. De hoofdvraag waar ons project bij aansluit is: ‘Hoe kunnen we maatschappelijke impact voorspellen, blijvend monitoren en meten?’. Ons doel is dit te onderzoeken, zodat we antwoord kunnen geven op een andere relevante vraag uit het de KIA: ‘Hoe worden de waarden bepaald die ten grondslag liggen aan een nieuw systeem en hoe worden ze hierin vastgelegd?’.’ (Bron: Inschrijving MIT Alexander Impact, 2019)
Niet het wiel opnieuw uitvinden
In het haalbaarheidsproject voerde Alexander Impact
literatuurstudies uit, ging het in gesprek met experts en potentiële partners
en deden ze een internationale marktanalyse. Door die analyse ontdekte
Alexander Impact dat de boekhoudsoftware waar zij het over hadden, al bestond:
het heet Impact Cloud en is van het in Silicon Valley gevestigde SoPact. ‘Daar
zijn we nu een samenwerking mee aangegaan. We zijn de eerste Nederlandse
leverancier van deze software.’
Zo zie je maar: de uitkomst van zo’n haalbaarheidsonderzoek laat zich niet voorspellen. Ook benadrukt bovenstaande uitkomst het belang van een haalbaarheidsonderzoek.
De toekomst
‘Wij willen meer bedrijven ondersteunen bij het implementeren van
deze impact managementsoftware. Zo kunnen we managementprocessen
vergemakkelijken en de bedrijven helpen innoveren richting de nodige balans
tussen financiële en maatschappelijke waarden,’ zo droomt Rients hardop. In de
komende jaren hoopt Alexander Impact zijn samenwerking met SoPact verder uit te
breiden, met o.a. onderhoud van het maatschappelijke waardenkader. Ook stelt
Alexander Impact maatschappelijke jaarrapporten op, op basis van data uit het
boekhoudprogramma en adviseren de impactwetenschappers bedrijven over hoe ze
hun impact kunnen maximaliseren.
In het kort
Regeling: Mkb-innovatiestimulering
Regio en Topsectoren (MIT)
Opening: 7
april 9.00 uur
Subsidie ontvangen voor: Haalbaarheidsproject De Nieuwe Accountants
SDG’s: #17.
Partnerschap om doelen te bereiken
Heeft u een inschrijving klaarliggen voor de MIT? Wij helpen u graag met een laatste check!
Ook helpen wij u graag met het vinden van andere subsidies. Neem vrijblijvend contact op!
Aanpakker. Bewijst dat beleid en creativiteit wél samengaan. Wil altijd meer weten en helpt hierdoor mensen meer dan zij vooraf gedacht hadden.
Meer weten? 050 211 5352 romy@corusadvies.nl